2013-05-18

Sökmotoroptimeringens vedermödor

Jag hanterar två hemsidor, båda inom elektronikbrancen. SMT Express som är min egen verksamhet och som är grossist / agent för förbrukningsmaterial för elektronikproduktion. HCM Elektronik där jag arbetar som säljare och där jag för några dagar sedan sjösatte en ny hemsida. Båda måste klättra i sökmotorerna och nu börjar jobbet!


I båda fallen använder jag Hemsida24 som verktyg. Hemsida24 är enkelt att använda och har en hel del bra funktioner. Ett par SEO-brister finns som jag hoppas de kan fixa till snarast: Sidans URL går inte att ställa in manuellt utan det blir alltid så att menynamn = URL. Menyn vill man ju namnge så att det är lättbegripligt för besökare. Men samtidigt kan det bli helt fel för Google. Men man får kompromissa helt enkelt.. Det finns heller ingen möjlighet till 301-dirigeringar. Men på det hela taget ett utmärkt verktyg.

Båda sidorna har för närvarande usel placering i Google. Så nu gäller det att få upp oss i SERP.

För SMT Express är det hela givet, jag kommer att gå över till en web-shopslösning baserad på Nordisk E-handels plattform. Jag har jobbat med den förut med utmärka resultat. Nu behöver jag egentligen inte en shop-funktion i första hand eftersom jag säljer till återförsäljare. Men jag har mängder av produkter som lämpar sig att presentera på "shop-vis". Jag kan få upp detta på hemsidan med excel-import och vips så har jag en omfattande site som Google gillar. Att göra detta i H24 är allt för tidskrävande. NEH har stöd för microdata och deras sätt att bygga upp produktsidorna är perfekt när man har varor med många varianter. Varianterna samlas i produktsidan till skillnad från andra system jag sett som gör en egen (nästan tom) HTML-sida av varje variant.

HCM är sannerligen en utmaning. För många år sedan så hade HCM en sidoverksamhet och sålde bilvårdsprodukter. Ett par sidor har legat kvar på servern av misstag, åtkomliga för Google, men ingen annan. Dessutom så säljer HCM produkter från tyska CAB. Jag vet inte om Google tolkar ordet CAB som bilrelaterat och tycker att siten handlar om bilar. Men sökord med bra placeringar har fram till nu varit bilvårdsrelaterade!

Så med hjälp av Webmaster Tools har jag nu begärt borttagning av en hoper URLer och underkataloger. Snälla Google, vi säljer inte bilvax, vi säljer ESD-produkter, verktyg , reparationstjänster och testsystem!

Nästa problem är att de tjänster och produkter vi säljer visserligen är intressanta för varje producerande elektronikföretag men sökvolymerna är obefintliga. Ännu värre blir eftersom det i många fall inte finns bra svenska termer. Vill man ha hjälp med nya kulor på sin BGA så googlar man "BGA reballing", knappast "BGA omkulning". Att blanda in engelska på en svensk site förvirrar Google. Möjligen skulle vi kunna ha siten helt på engelska, men då funkar det inte så bra  med toppdomänen .se.   Det finns vägar runt toppdomänsproblemet, men vi har också begränsat med tid och resurser. Några engelska ord är väl OK, men det lär inte lyfta oss i SERP. Men med låg volym och även obefintlig konkurrens så lär sökningar på produktnamn ändå ges oss bra placeringar, men det ger knappast någon ökad trafik.

Så beslutet blir att försöka optimera för bredare termer. 11 söktermer är valda, så nu är det bara att sätta igång. Vilka? Det vet jag inte om det är så bra att avslöja.

1 kommentar:

  1. Hej,
    Intressant att läsa om dina erfarenheter. Vi bytte nyss från Joomla/Virtuemart till Hemsida24 och har halkat ner 10 platser i SERPEN. Några platser torde vi hämta igen med tiden, men nu sätter ett gediget arbete med att flytta upp sidan i sökmotorn.

    SvaraRadera