2014-12-09

Bygga "Blocket" för elektronikindustrin - beta

Är det lätt eller svårt att bygga en hemsida som genererar pengar? Så byggde jag  EMS Market.

Inspiration och avskräckande samtidigt kanske.

Bakgrund

I elektronikbranschen finns det flera siter för att annonsera ut begagnade maskiner (pick & place, screentryckare, ugnar, våglöd, röntgen med mera) men ingen bra site för småverktyg, förbrukningsmaterial och komponenter. Det köp-sälj siter jag känner till och har hittat i elektronikbranschen tycker jag dessutom har en hel del brister.
  • Auktionssiter som tar en hög provision
  • Gratissiter nedlusade av spam och gamla annonser
  • Inriktning på maskiner och reservdelar
För komponenter finns visserligen än väl utbyggd infrastruktur med handlare av överskottskomponenter. Men säljaren får ofta inte mycket betalt för sina IC och andra komponenter när frakt, lagring och riskhantering till en mellanhand skall betalas.

Bara att skrida till verket således!

Om hemsidor

Bara en hemsida räcker inte, man måste få dit besökare som gör det du vill att dom skall göra. (Och det du vill är knappast att de skall lämna hemsidan direkt...). Konkurrensen är stenhård på nätet och samtidigt är det så att i princip varje köpbeslut föregås av ett besök på din hemsida.

Många av oss småföretagare slarvar med hemsidan eller inser inte vilket jobb som krävs för att den skall få många besökare och generera affärer. Flera småföretagare (och stora med för den delen) konstaterar att det inte hjälper affärerna med en hemsida. De har gemensamt att hemsidan är ful, dåligt optimerad för Google, inte uppdateras, är en statisk "broschyr" och/eller saknar marknadsföring. Som en glasskiosk mitt i Sahara, ingen hittar den och investeringen smälter bort. (Och de få som hittar den köper inget eftersom den är motbjudande med all sandblandad, smält glass.)

EMS Market, projektet

Jag inget riskvilligt kapital till detta projekt, så det fick bli en enkel lösning men med litet klurighet går det bra. Det kanske till och med är roligare? Jag började projektet torsdag morgon utan att ens ha ett namn på verksamheten. På torsdag kväll var siten uppe och på fredagen började berätta om den litet försiktigt.

Jag har så klart en hel del vana med verktygen, annars hade det inte gått så fort. Någon fullfjädrad web-designer är jag inte heller, men 7,5 HP och en massa självstudier och övning är definitivt bra att ha i sammanhanget. Siten ser medvetet litet "billig" och rörig ut, den skall signalera "snabbt-enkelt-billigt". Som Blocket och Fyniq..fula men de säljer bra.

Min totala investering per idag är 99 SEK + 25 timmar arbetstid.

Använda verktyg och funktioner, gratis är gott.

Hemsida24, Flickr, Loopia DNS, Twitter, PayPal, MailChimp, MyNewsdesk, Adwords, Adsense, Google Analytics, Google WebMaster Tools, ScoopIt. Alla utom Hemsida24 och Loopia är GRATIS!

CMS

Sidan är helt gjord i verktyget Hemsida24.  Inte alls idealiskt för en annons-site, det finns bättre produkter för detta, men de kostar en slant. Det får bli nästa steg. Eftersom jag redan har SMT Express på H24, så fick jag en gratismånad. H24 är relativt lätt att lära sig, men så fort man börjar driva iväg från de färdiga mallarna riskera man att köra vilse. Så är det med alla verktyg och mallar. Att få det riktigt snyggt är inte lika lätt som att få till en förfärligt ful hemsida.

Analysverktyg

Utan att analysera trafiken kan man inte förbättra hemsidan. Och det måste man göra kontinuerligt, det finns inget som heter att "hemsidan är klar".  Webmaster Tools och Google Analytics är gratis och ger en bra bild av vad som händer på siten. Konton hade jag sedan tidigare, så det var bara att lägga till en ny site i Analytics och verifiera äganderätten i Tools.

Bilder

För att enkelt hantera bilder så lägger jag dem i Flickr och länkar från hemsidan. Det bör vara bra för SEO också. Nu är jag inte helt nöjd med hur Flickr fungerar. DropBox går dessvärre inte att använda eftersom de inte "släpper ut" bilder hur som helst.  Så jag skall prova några alternativ.

Betalningslösning

Annonserna skall betalas och det löser jag med PayPal och en betalknapp. PayPal är kopplat till e-mailverktyget MailChimp, så varje köpare läggs till maillistan och får därmed nästa nyhetsbrev utan att jag behöver klippa och klistra. Smart.

Twitter

Det kändes naturligt att lägga upp ett Twitterkonto och Tweeta alla annonser. Det behövs bara ett klick eftersom jag lagt in AddThis knappar på produktsidan. Jag berättar även om hur siten byggs och växer.

Adsense och bannerannonser

Jag hade sedan tidigare ett AdSense konto, det vill säga verktyget som gör att jag kan lägga upp Google-annonser på siten. Det är helt på sin plats på en annons-site med externa annonser. Det har redan tickat in några öre!

Domän och DNS

Loopia fick det bli förstås, de har bra service och bra kontrollpanel. De hjälpte mig alldeles gratis att lägga in ovan nämnda parametrar för MailChimp.

Mail-utskick

Mailchimp är verktyget för mail som jag redan använder för SMT Express. Jag har en litet nätt databas på drygt 1600 namn, så en kopia på den listan fick det bli. Verifiering och autentisering av domänen får man inte glömma, annars fastnar man i spam-filter. Sånt görs i DNS kontrollpanelen, Loopia hjälpte mig att lägga in rätt TXT och CNAME under subdomänen k1._domainkey. Glöm inte att ställa in detta om du skall skicka ut nyhetsbrev!

SEO

Detta är ett hantverk som måste göras. Varje produkt får en egen sida och  produktrubriken är givetvis en H1:a. Texterna står kunderna för, så inte så mycket att göra åt dem. Siten blir förhoppningsvis stor, det gillar Google.

Länkbygget får ske organiskt och manuellt, i dagsläget kostar jag inte på någon SEO-konsult.

AdWords

Så snart pengarna börjar rulla in så drar jag igång AdWords.

Pressreleaser

När jag beta-testat ett tag kommer jag att lägga upp ett nytt konto hos MyNewsdesk. Extremt bra verktyg för att komma i kontakt med pressen. Jag har alltid får publicitet. Jag samlar på resultaten i Scoop.it.







1 kommentar:

  1. Sedan detta skrevs har EMS Market en ny plattform.

    SvaraRadera