2015-04-22

EMS Market lean start up

Nu har EMS Market version 2.0, den skarpa version, varit on-line ett tag. Det blev ett bra exempel på en "lean start up". Läs mer om hur jag och min kollega utvecklade EMS Market.
EMS Market logo
EMS Market Logo



Den första version av EMS Market gjordes på 8 timmar i Hemsida24:as verktyg. Snabbt och enkelt, men inte alls utvecklat för bära en annonssite. Men det dög bra för att (väldigt manuellt) lägga upp de första annonserna och för att få 100% positiv feedback från de första kontaktade kunderna.

Inför att ta fram en fullfjädrad version av EMS Market stod jag inför tre alternativ vad gäller risk och kostnader kontra andel i intäkter. Jag tror att dessa alternativ gäller många start ups:

1. Göra allt helt själv. Detta skulle innebära att jag fick plugga på en hel del om teknik, ta alla beslut själv och stjäla tid från andra projektet. Denna linje har jag sett förespråkas både av rådgivare (varför dela med dig av en bra idé?) och entreprenörer som inte riktigt vågar släppa taget.  Det är därför många äger 100% av en förlustaffär i stället för 50% av en vinst. Jag tror jag lärt mig släppa taget!

2. Skriva en tjusig plan och övertyga någon finansiär för att sedan köpa de tjänster som behövs. Planen behöver i och för sig inte vara realistisk eller ha en sanningsenlig FMEA som stöd, bara det ser tjusigt ut. Men investerare investerar i snygga team och helst i verksamheter som redan har en god omsättning.  Jag reflekterade aldrig över att ens försöka. Jag är inte ett team, inte tillräckligt snygg och har bara några kronor i intäkter från AdSense.

3. Skaffa en eller flera kompanjoner som kunde se potentialen och hade tillräckliga kunskaper för att kunna ta tag i tekniken utan drama. Genom nätverket Guerilla Office fann Love Dager och jag varandra.



Siten är baserad på en Open Source-applikation som vi anpassat, mest genom att köpa på oss ett bra tema och några lämpliga plug in. Men Love har givetvis även gjort några djupdykningar i koden för att vi skall få det som vi vill. De verktyg och tjänster vi har använt för att bygga och hantera utvecklingen av EMS Market med minimala kostnader:

Open source CMS: Nä, vill inte avslöja det...
Projekthantering: Trello
Logo design: Fiverr
Markandsföring: LinkedIn, Twitter, Facebook, MailChimp
Trycksaker: Vistaprint
Bannerannonser: AdSense
CRM-system: Superoffice (som mest används för min agenturverksamhet SMT Express)
Analys: Google Analytics och Webmaster Tools
Kontor: Guerilla Office och hemmakontoret
Annonser: Google AdWords
Press: MyNewsdesk

Kritisk massa

Nu gäller det att komma upp i kritisk massa. Kunder tvekar givetvis att annonsera när få andra gör det. (Jag brukar kalla det fiskmåseffekten, mer om det någon annan gång). Precis som att man inte gärna går in på en restaurang med få gäster. När vi har fler annonser så kommer snöbollen i rullning. Därför bjuder vi på annonser den första tiden. Personliga kontakter är viktigare nu i början givetvis. Så gnetar vi på givetvis i ovannämnda kanaler.

Vi har ett trevligt erbjudande om en "editorial" i ett ledande magasin / web-site men vill vänta med det vapnet tills vi krigat in fler annonser manuellt.

Väldigt glada blev vi när Olle Hulteberg in en artikel på evertiq i princip efterlyste ett EMS Market. Nu vet han att det finns!

Närmaste framtiden

Om vi nu inom rimlig tid börjar generera intäkter så har även vi visat att det går att starta en nätbaserad tjänst med små resurser. Givetvis har vi planer på hur vi skall växa och lägga till både fler tjänster och mera påkostad marknadsföring. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar