2016-06-06

Hur står det till i bokföringsbranschen?

Bokföringsprocess
EMS Market letar en tillförlitlig bokföringsbyrå. Det går inte så bra. Under alla mina år som  företagare har jag bara funnit 1 person som behärskar bokföring fullt ut. Mina företag har anlitat både egen personal och externa leverantörer. Det har ofta gått snett.

Är något trasigt i bokföringsbranschen?






Jag har ofta, under 40 år som företagare häpnat över den usla kvalitén på bokföringen som jag betalt dyrt för att få utförd.  Några exempel på fel som dyra bokföringsknoddar ställt till med: Stora skillnader i momsdeklaration och kvartalsredovisning med upptaxering som följd. Bokföring direkt i huvudbok PLUS bokföring med eftersläpning i reskontra - dubbelarbete och massor av fel som resultat. Felaktiga momsavdrag för leasingbil. Bokföring av lagerförändring så att balansräkningen visade negativt lagervärde. Vanliga, återkommande kostnader, t ex telefon, bokförd på både 2 och 3 olika konton. Inköp för företaget på företagets kontokort bokförda som avräkning ägare. Omfattande bokföring på obs-konto av verifikationer som är tillräckligt tydliga för att bokföras rätt direkt, till sist en svårutredd soppa. Leverans av avstämd balansräkning där skattekonto visade 10x fel saldo. Bokföring av vanlig kreditfaktura som kundförlust och utan att justera momsen. Långa eftersläpningar i bokföringen på grund av överbelastning och ineffektiva arbetssätt. Jag kunde fylla flera sidor med galenskaper, trots att jag troligen lyckats förtränga (glömma) det mesta.

Det är mitt ansvar som företagsägare att se till att bokföringen fungerar. Det är det som gör det hela än värre: jag betalar för att någon skall sköta sitt jobb men jag måste dubbelkolla allt för att inte slarvet skall skicka mig i fängelse.

Det är märkligt hur en hel bransch verkar arbeta med systematiskt slarv för att sedan tar betalt för att göra om och göra rätt. Kanske skär det sig för att jag har hygglig kunskap om bokföring och ser felen?
Hur många företagare lever ovetande om att deras bokföring är felaktig och kanske kostar pengar i form av för höga momsbetalningar och andra fel?

Jag har de senaste två veckorna skickat ut en stor mängd förfrågningar utan framgång. Det vanligaste är att man inte alls svarar på mina mail. De få som svarar avböjer samarbete. Jag börjar starkt misstänka att det beror på att jag skickar med en kvalitetsspecifikation. Så här er den ut:

  • EMS sköter fakturering och inköp med tjänsten e-conomic. Tilläggsmodul inköp/lager.
  • Leverantörsfakturor skickas direkt till BB eller scannas. Attest sker online.
  • Kontaktkvitton skickas osorterade (men med anteckningar vid behov) till BB
  • Kontoplanen skall vara anpassad för EMS där konton som inte skall användas är spärrade och inaktiverade. Kontoplan måste vara godkänd av EMS innan första verifikation bokförs.
  • Bokföringsposter skall bokföras korrekt på första försöket. All omföring mellan konton på grund av ursprungligt felaktig kontering skall redovisas månatligen så att processen kan förbättras. EMS betalar inte för nedlagd tid för omföringar på grund av felkonteringar om de inte beror på uppenbart felaktiga instruktioner från EMS.
  • Bokföring på tillfälliga konton, t ex obs-konto, är endast tillåtet under följande förutsättningar:
    • Verifikationen brådskar att bokföras
    • Resultat och balans ”sista raden” påverkas inte eller endast obetydligt
    • EMS skall godkänna åtgärden innan registrering
    • En särskild rapport och beskrivning skall upprättas samtidigt med registreringen och skickas till EMS. Meddelandets rubrik skall vara ”Incidentrapport ver XX”.
  • Bankkonton hos Swedbank integreras med e-conomic. BB sköter avstämningar och betalningar av leverantörsfakturor.
  • EMS idkar handel inom och utanför EU. BB måste därför ha goda kunskaper i momsredovisning för sådan verksamhet.  Eventuella skattetillägg eller förseningsavgifter som beror på felaktig momshantering betalas av BB.
  • Avstämd och korrekt resultat och balansräkning skall finnas tillgänglig senast den 10:e för föregående månad. 
Är mina krav orimliga? Ses jag redan från start som en "besvärlig kund"? Är det självkännedom om bristande förmåga och kunskap? Är det branschkutym att överdebitera kunder genom "trial-and-error-bokföring", de som inte går på blåsningen är inte intressanta?

Eller är det helt enkelt så att alla har så mycket att göra att det inte går att starta fler företag i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar