2016-07-25

Varför det är bra med kompanjoner

Ensam är inte alls stark, ju fler kockar desto bättre soppa, själv är inte bäste dräng.

Att starta och driva ett företag är riskfyllt och kräver massor av arbete och kunskap. 25% av ett framgångs rikt företag är bättre än 100% av en konkurs. Här får du mina funderingar kring kompanjonskapets fördelar.

Förutom att satsa kapital (i form av pengar eller lågavlönat arbete), förväntas den energiska person som vill förverkliga sin affärsidé också vara:
  • Expert på det företaget skall sälja
  • Duktig säljare
  • Kreativ marknadsförare
  • Stjärna på bokföring, pappershantering och lagstiftning
  • Coachande chef
  • Inköpare av allt från kontorsvaror, marknadsföring och logistiktjänster
Det finns kanske entreprenörer som har alla dessa egenskaper och kunskaper i en och samma person. Jag har ännu inte stött på någon. Men jag har så klart träffat framgångsrika företagare som driver företaget helt ensamma. De har lustigt nog en del gemensamt: De har en bra bokföringsbyrå, de jobbar långt mer än vad som är hälsosamt och de är usla chefer eller otrevliga att samarbeta med.

Roa dig med att titta bakom fasaderna på några framgångsrika småföretag. Mina enkla empiriska undersökningar visar att släktingar och affärspartners ofta är engagerade i verksamheten. Gör gärna en lista på företag i din omgivning (av en storlek som du rimligen kan jämföra dina planer med) och ägna en stund åt att studera styrelse och siffror på Allabolag.se. Dela gärna med dig av dina resultat i en kommentar eller maila mig.

Den som ensam försöker behärska allt och inte kan delegera får det mycket svårare att nå framgång, i vart fall utan att koka över av stress. Richard Branson talar varmt för att delegera i denna artikel, och det har ju gått hyfsat för honom. Ja, visst kan du delegera till människor du avlönar, men att nå dit där du kan anställa och betala rätt personer... du kanske aldrig når dit innan ork och pengar tryter.

Jag är rätt så övertygad om att superentreprenörer som Branson och Kamprad faktiskt också startade med kompanjoner. Om det inte var regelrätta delägare så var det kanske (oavlönade) familjemedlemmar som var med på noterna. Det är också ett slags kompanjonskap, icke att förakta.

Att läsa några böcker och ladda ned några mallar från internet gör dig inte till både ekonom, säljare, marknadsförare, jurist och samtidigt produktexpert. Är det vettigt att lägga veckor och månader på att göra en marknadsplan när du aldrig läst marknadsföring? Ska det bli roligt att köpa ett bokföringsprogram och försöka lista ut hur du skall bli ekonom på 2 veckor? Detta är ämnen som man annars brukar läsa på universitetsnivå för att behärska: Vad är det som får konsulter, Almi, böcker, tidningar och andra att försöka få dig att pyssla med allt detta på egen hand?

Fundera på vad just du brinner för och vill fokusera på i företaget. Antagligen är det en produkt eller tjänst som du är expert på. Det du inte vill eller kan göra själv skall du bara lära dig så mycket om att du kan föra en dialog med dina kompanjoner eller leverantörer. Det är tufft nog.

Det är passion du skall basera ditt förtagande på. Det du både saknar passion för och dessutom inte har kunskaper eller erfarenhet av måste du hitta någon annan som hanterar.

Jag säger ”måste”, inte ”bör”. Det här är så viktigt att det nära nog borde vara förbjudet att starta eget utan en redovisa hur företaget skall hantera allt som behöver göras och fungera.

Det är inte du personligen som behöver behärska allt, det är företaget. Du behöver inte alls skämmas för du inte kan och vet allt. Sök din passion, snickra ihop en plan tillsammans, simulera den, modifiera och bestäm sedan om det är dags att sticka ner tån i vattnet.

När det krisar

De flesta företag råkar någon gång ut för svårigheter. Det kan vara allt från något så något så enkelt som en kund som inte är nöjd, att du själv blir allvarligt sjuk till allvarliga ekonomiska bekymmer.
Det finns en avgörande skillnad mellan kompanjoner och anställda när det blåser snålt eller det blir problem utöver det vanliga:

  • En kompanjon ökar sin arbetsinsats
  • En anställd minskar sin arbetsinsats 

Detta är givetvis en generalisering. Visst kan en entreprenörer bli paralyserade tillsammans och visst finns det människor som jobbar på och ställer upp i alla väder. Men beteendet är helt naturligt, för båda försöker skydda sig själva vilket är var och ens skyldighet. Konsekvenserna för företaget är dock totalt motsatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar